
 
 

 
 

 

  

 

      
 

 

 

July 14, 2015 

Federica Mogherini 

High Representative of the European Union for Foreign Affairs and Security Policy / 

Vice President of the European Commission 

European Commission 

Rue de la Loi / Wetstraat 200 

1049 Brussels 

Belgium 

 

 

Dear Federica Mogherini, 

We are writing to ask that you urge the Turkmen government to immediately halt its campaign to 

dismantle privately-owned satellite dishes which is designed to deny citizens access to 

independent information and news sources. In particular as the European Union (EU) moves 

closer to finalizing a Partnership and Cooperation Agreement (PCA) with Turkmenistan, the EU 

should make clear that the satellite removal campaign, in current conditions, constitutes yet 

another serious violation of the right to freedom of expression, specifically the right to seek and 

receive information, in a country where such rights are already so thoroughly limited and is 

inconsistent with the human rights clause of the PCA. We urge the EU to make clear to the 

Turkmen authorities that failure to allow the restoration of private satellite dishes will be a 

serious setback to the PCA. 

This is an issue of crucial importance to people in Turkmenistan because without their satellite 

dishes they will be completely cut off from independent sources of information and further 

isolated from the outside world. For instance, many residents had used their satellite dishes to 

receive Radio Azatlyk, the Turkmen language service of the US-funded Radio Liberty, the only 

alternative source of Turkmen-language news available in the country. Without privately owned 

satellite dishes, residents have no access to Radio Azatlyk, nor to radio and television broadcasts 



in other languages that would broadcast views in Russian, English and other languages that 

would present alternatives to those of the Turkmen authorities. 

The government’s campaign to force the dismantling of privately-owned satellite dishes started 

at the end of March 2015 in the capital, Ashgabat, and has spread throughout the country. 

Authorities told residents they could instead get cable television packages through the 

government, which very tightly controls their content. 

The threat to freedom of information 

Turkmenistan is an extremely closed and repressive country. The government directly or 

indirectly controls all print and electronic media. Internet access is very expensive for average 

people in Turkmenistan and remains heavily state-controlled. Many websites are blocked, 

including those of foreign news organizations. The security services have massively invested 

into the control of internet traffic and the government is known to extensively monitor electronic 

and telephone communications for evidence of political dissent. Almost all alternative portals for 

accessing the internet are inaccessible to most people. 

 

The provider for the cable television packages offered to residents is Turkmentelekom, the state 

telecommunications company. While the packages are said to contain about 100 channels, in 

practice, due to duplications there are far fewer, most of which are entertainment channels, do 

not include news channels that would convey any kind of criticism of the Turkmen government, 

and are easily censored by the authorities. State-owned satellite packages likewise do not carry 

channels that would convey information or feature debates in local languages in any way critical 

of the government. 

 

Moreover, the government can shut off cable television at any time, as it did in 2011 to prevent 

the dissemination of news about an explosion at a munitions warehouse. The government’s 

virtual total monopoly on the internet and cellular telephones means that all telecommunications 

can be subjected to arbitrary and comprehensive shut-downs. 

 

The satellite removal campaign 

In March, local housing authorities in Ashgabat and its suburbs started ordering residents of 

multi-story apartment buildings to take down their satellite dishes, citing simply an ―order from 

above‖ that allegedly stated the dishes ruined the view of the city. The authorities made no 

reference to any legal grounds for the forced removal nor did they show any official document 

with an order for the removals. 

 

In recent weeks, sources inside Turkmenistan have reported the removal of satellite dishes 

throughout the country: in Dashoguz, along the route to Turkmenbashi, and in Mary. 

Photographs taken by the Turkmenistan Initiative for Human Rights on June 17, the day the EU-

Turkmenistan human rights dialogue took place, show dozens of satellite dishes that had been 

removed from private dwellings. 

 

In April, a source in Turkmenistan told Human Rights Watch that after many residents refused to 

remove their dishes, in several locations in and around Ashgabat, unidentified people set about 

http://www.chrono-tm.org/en/2015/06/barbarian-dismantling-of-satellite-aerials-in-ashgabat/


destroying them. In some cases when residents refused to take down their satellite dishes police 

threatened them with fines or 15 days’ administrative detention. 

We are aware that the EU raised the issue of the dismantling of satellite dishes with the Turkmen 

government during the June 17 human rights dialogue. However without strong public action the 

Turkmen government is unlikely to reconsider its campaign. The government’s previous 

attempts, including in 2007 and 2011, to force people to give up their satellite dishes were 

ultimately reversed only after international outcry. 

The government’s reference to aesthetics as grounds to justify the forced removal of satellite 

dishes is highly dubious. Authorities have forced the removal of satellite dishes in large cities—

where the sheer number of satellite dishes on multi-story buildings can in some cases block the 

view of the building itself—and rural areas alike, where it is difficult to justify forcing the 

removal of a satellite dish on a stand alone, one-story home. More importantly, the proliferation 

of satellite dishes reflects widespread public dissatisfaction with the highly censored news and 

entertainment otherwise available in Turkmenistan and the persistent denial of the right to 

freedom of information. 

This is the third time in four years that the government has sought to force people to abandon 

satellite television, and as noted above, an earlier government attempt in 2007 to dismantle 

satellite dishes failed due to an international outcry. Therefore we urge you to call on the 

Turkmen government, in your bilateral relationship and in multilateral fora, to immediately end 

this campaign and respect the right to freedom of information in Turkmenistan. 

Sincerely, 

Farid Tukhbatullin – Turkmen Initiative for Human Rights (TIHR)             

Tinatin Tsertsvadze – International Partnership for Human Rights (IPHR)     

Denis Krivosheev – Amnesty International              

Ivar Dale – Norwegian Helsinki Committee       

Kate Watters – Crude Accountability          

Yuri Dzhibladze – Centre for the Development of Democracy and Human Rights                                  

Rachel Denber – Human Rights Watch               

 

 


